Wie door de security van Brussels Airport passeert, denkt meestal aan vakantie of zakenreis. Maar achter die poort staan de mensen van G4S, die elke dag waken over de veiligheid. Eén van hen is Stephanie. Al tien jaar combineert zij haar werk in de luchthaven met haar leven als alleenstaande mama.
“Ik hou van de dynamiek, de mensen en de internationale sfeer.
De wereld passeert letterlijk voor je ogen.”
Van verkoop naar veiligheid
Na jaren in de verkoop besloot Stephanie het roer om te gooien. “Ik zocht iets dat beter bij mijn leven paste. Via een ex-collega hoorde ik over G4S op de luchthaven. Dankzij de opleiding kon ik snel starten, en sindsdien ben ik hier gebleven. Ik hou van de dynamiek, de mensen en de internationale sfeer. De wereld passeert letterlijk voor je ogen.”
Een ritme dat werkt voor haar gezin
Werken in shiften schrikt veel mensen af, maar voor Stephanie bleken ze net een voordeel. “Als mentor werk ik meestal van 7 tot 3. Zo kan ik mijn werk en gezin mooi op elkaar afstemmen. Voor mij, als alleenstaande mama, is dat goud waard. G4S denkt ook mee: er is altijd begrip als je even moet schuiven. Dat geeft rust.”
“Je staat hier nooit alleen.”
Mentorship en collega’s
Naast haar werk aan de veiligheidscontrole begeleidt Stephanie ook nieuwe collega’s als mentor. “Beginners zijn vaak nerveus, en ik weet hoe dat voelt. Daarom vind ik het belangrijk om hen op hun gemak te stellen. Je staat hier nooit alleen. De sfeer onder collega’s maakt dat je de druk aankan, zelfs tijdens de drukste zomerperiodes.”
Energie halen uit bewegen
Thuis vindt ze ontspanning in lange wandelingen met haar hond en pittige pilateslessen. “Het houdt me fit én het helpt in mijn job. Je staat hier de hele dag recht, tilt bakken en helpt reizigers. Dan is fysieke conditie gewoon nodig. Sport geeft me de kracht om dat vol te houden.”
Wat het voor haar betekent
Voor Stephanie gaat haar werk verder dan enkel veiligheid controleren. “Soms zie je passagiers die gestrest of onzeker zijn. Als ik hen met een gerust hart kan laten vertrekken, dan weet ik dat mijn dag geslaagd is.”